Böcker


Det här är ett farväl, 2020

En gudsförgäten plats, någonstans mitt i Sverige. Ett hus i skogen, långt efter skylten ”Här slutar allmän väg”. Och i huset finns ett rum, dekorerat med girlanger, blommor, glitter – en scen där ingenting händer, där tiden stannar upp. Tre kvinnor ska mötas där, de avbryter sina sommarplaner för att ta farväl av en fjärde. Hur dog hon? Vem var hon? Spelar det någon roll?




13 dagar i augusti, 2017

”Hela livet har jag längtat efter just den där blicken. Aldrig förr, aldrig senare, har någon sett på mig som du. Så säg att det var sant! Säg att jag inte tog miste. Att du var verklig åtminstone just då, just där.”

Emilia, en medelålders kvinna, ser tillbaka på en kärlek som hon inte har kunnat glömma. Vad hände egentligen? Vem var han, mannen? Varför betyder han så mycket ännu efter 20 år? Hon skriver sin berättelse, och det blir ett brev, en bön, en saga om det vackraste hon mött. 
 

Pappa, vet du vad jag drömde?, 2013

Beatrice, 22, lever i en liten ostädad lägenhet med skulden. Den är ett sällskapligt odjur som följer henne vart hon än går. Det är hennes fel, säger den, att hon inte är lycklig, att hon har otur i kärlek, att hennes pappa och mamma har slutat tala med varandra.

Under en höstdag beger hon sig ut på en vandring från Svedmyra till Medborgarplatsen, via Slakthusområdet, Gullmarsplan och Skanstull. Det blir samtidigt en färd från himlen till underjorden, från det moderna Stockholm till antikens Kartago, från en solig barndom till en mörk och förvirrad vuxenvärld.


Brusa högre lilla å, 2010

Brusa högre lilla å är en diktsamling, ett verk som sammanfattar 2000-talets första stora konflikt inom den svenska poesin.

I dagstidningar, i tidskrifter och på bloggar anklagade företrädare för en romantisk tradition de så kallade språkmaterialisterna för att hänge sig åt ord- och formexperiment utan vilja till verklig, äkta och nära kommunikation. Problemet var bara att ingen ville ta åt sig, ingen kände igen sig i anklagelserna, ingen ville självmant kalla sig språkmaterialist – förrän Brusa högre lilla å kom till. Då fick Sverige till slut ett verk att räkna med i debatten och en författare som ville ta på sig den svenska poesins synder och framträda som världens första och enda språkmaterialist.

Brusa högre lilla å är ett experiment utan innehåll, form för formens skull, en obegriplig, meningslös, ickekommunikativ diktsamling – som paradoxalt nog ändå har talat till människor på olika sätt.


I väntan på support, 2008

Arbetarlitteratur 2.0, en svensk BOFH, en voyeristisk metadokumentär – I väntan på support är berättelsen om Sven, Kjell, Bobby Jr, Preben, Julia och de andra på Kulturkontoret i Stockholm. I boken, som bygger på en serie inlägg från kollektivbloggen Den Blinde Argus, får läsaren ta del av Kulturkontoret-gängets konflikter, bekymmer och vedermödor med skrymmande banners, odiskade kaffekoppar, suddiga bilder och sneda persienner. Sarkastisk jargong, absurda dialoger och andra livsuppehållande bländverk ingår också.

Med förord av Roberth Maier Ericsson.


På dina murar, 2005

Gun är vuxen men vill inte flytta hemifrån. Hon lever med sin mor i en gammal Östermalmsvåning, i en värld som blir alltmer oskarp i konturerna. Mamman försörjer sig på sömnadsarbete. Gun försörjer sig inte alls. Hon bara går omkring i rummen och ser dammet falla, silvret svartna, dagarna komma och gå. De båda kvinnornas relation är tät och trasslig. Gun längtar ut, men hon har ingenting att gå till. Hon vill skapa sig ett liv men hon vet inte hur man gör. Hon behöver en dröm, en uppenbarelse, en berättelse som kan bli verklig.

På dina murar är en roman om längtan efter ljus och förändring och en väg ut ur den instängda, stillastående vardagen. 
 

Vinter är allt jag vet, 1998

"Alla delar hänger ihop på något sätt, men jag vet inte vad som får dem att hänga ihop. Livet är ju ingen berättelse direkt, i varje fall inte mitt. Livet är mest flimmer och kaos ..." 

Clara bor i en risig lägenhet med sin man Sebastian. Sebastian är vacker och Clara är svartsjuk. Hon försöker få ordning på sitt liv genom att berätta om allt hon har omkring sig – djur och människor, minnen och drömmar, mögel och rosor – men berättelsen flyr undan och vecklar in sig i sig själv. Ändå händer någonting, i mellanrummen, där delarna fogas samman, för det finns ett annat slags mönster i det som kallas kaos.


Ett namn i mörkret, 1995

En bok om Camilla som sörjer en abort, och ett förhållande som inte ville fungera. Texten är i tre delar som går i och om varandra: Dels Camillas historia med Matti, en kärlek som bara varade en sommar, dels hennes dagbok, som hon skriver under året som följer, dels ett antal kursiva stycken, en inre monolog, där Camillas undermedvetna kommer till tals i poetisk form. 

Omslaget målade jag vid tiden för bokens tillkomst och titeln är hämtad ur Bibeln, Predikaren, där det står att en man som inte förmår njuta av sitt liv är mindre lycklig än ett ofullgånget foster. "Ty såsom ett fåfängligt ting har detta kommit till världen, och i mörker går det bort, och i mörker höljes dess namn; det fick ej ens se solen, och det vet av intet." 


Men jag var redan där, 1992

Min debutroman börjar med orden "Ingenting har hänt" och ibland tänker jag att det blev en sorts programförklaring till allt jag kom att göra sedan. Alla mina böcker är en protest mot traditionellt berättande, med början, mitt och slut, och en story som är uppbyggd enligt gängse dramaturgiska regler. Men jag var redan där är fragmentarisk, men har en sammanhängande form, där minnen och drömmar, vardag och fantasi, blir till 29 speglar, skärvor som huvudpersonen Cecilia försöker pussla ihop för att få syn på sig själv. 

Även detta omslag har jag gjort, med tuschpennor, och jag minns hur glad jag blev när boken kallades "en lysande debutroman" i Aftonbladet

Här är några andra recensioner som jag har blivit särskilt glad för: 

Bernur om Pappa vet du vad jag drömde?
Karin Stensdotter, på bloggen Blott Sverige, om Pappa, vet du vad jag drömde?
Clemens Altgård, i Norra Skåne, om Pappa, vet du vad jag drömde? 
Annina Rabe, i Svenska Dagbladet, om På dina murar
Ann-Charlotte, Bokhyllan, om På dina murar
Jan Arnald, i Göteborgs-Posten, om På dina murar

Jag medverkar också i antologierna Sport (2014) och Poeter mot krig (2003). Våren 2022 släpptes en ny Poeter mot krig, där jag också finns med.