2013-02-13

Hans blixtar lyser upp hela världen

Alltså, hörni, sådant här är väl oerhört fascinerande? Att en blixt slår ner i Peterskyrkan samma dag som påven avgår, och att hela världen intresserar sig för detta tecken, som om det var medeltid eller ännu längre sedan.

Själv tror jag så klart också att det betyder något. Frågan är bara vad. Och vilken gud som talar. Och hur vi ska tolka det där tecknet, vi som tror.

Hans blixtar lyser upp hela världen, jorden ser dem och skälver.
Ps. 97:4

Jag har sett Satan slungas ner från himlen som en blixt.
Luk. 10:18

Jesus suckade djupt och sade: "Varför vill detta släkte ha ett tecken? Sannerligen om detta släkte skall få något tecken."
Mark. 8:12

Eller också är det inte alls den kristna guden som dundrar, det kanske är gamle Jupiter – molnskockaren, blixtslungaren, Roms beskyddare – som vill säga någonting.

Och, hm, utan alla jämförelser i övrigt, så vill jag i sammanhanget påminna om att min sista dag på Kulturkontoret – den fysiska arbetsplatsen alltså  – också fick någon sorts gudar att säga till på skarpen, om ni minns.

3 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Du är rolig du.

Det här hade helt gått mig förbi, vandrande som jag är i min egen sfär.

Men 1: Peterskyrkan är förstås bästa höjdpunkten för en blixt att slå ned i.
2: Servrar, tåg, flyg, vulkaners utbrott mm har haft högkonjunktur några år.
Ska kolla om inte någon av mitt livs strömavbrott sammanfaller med Profetian, he he.

I övrigt tror jag mest på Markus 12: Jesus suckar. Det gör han. Och vi vet varför.

Helena Looft sa...

Jag hade nog på känn att du skulle vara mest inne på Jesus suckar-linjen. Själv är jag som vanligt en vandrare på "the fine line between paganism and christianity" ...

Gabrielle Björnstrand sa...

Paganism? Jag har ju keltiska anfäder för tusan.

Men nu svarade jag på tre bibliska citat och inget annat.
Jesus (i oss alla) har mycket att sucka över, i vår tid, alldeles bortsett från påvedömet.

Men ta Jupiter du, jag tar Minervas uggla, any day.

Lite mer privat kan jag berätta mer om tecken och under ; )